Ga naar de inhoud

Hoe je ervoor zorgt dat mensen 70% van je boodschap onthouden

Ik hoop dat ouders en kinderen tijdens een consult bij mij als jeugdarts iets leren. Ik geef ouders vaak schriftelijke informatie mee. Jonge kinderen kunnen echter nog niet lezen. En sommige ouders hebben ook veel moeite met lezen. Wat is de beste manier om informatie over te brengen?

Het kind dat voor mij zit ordent de kaarten in gezond en ongezond. Op de kaarten staat aan de ene kant het type drank, aan de andere kant hoeveel suikerklontjes erin zitten. Ik heb de kaarten al jaren geleden zelf gemaakt en ze zijn nog steeds een groot succes, zowel bij ouders als bij kinderen. De kaarten pak ik er vaak bij als het onderwerp overgewicht ter sprake komt. Het Voedingscentrum heeft inmiddels de dranken met daarbij het aantal suikerklontjes opgenomen in een folder en een poster. De poster hangt ingelijst bij mij in mijn spreekkamer. De poster is dikwijls aanleiding voor een gesprek over de suikers in dranken. In de wachtkamer hangt een poster met tekst waarop staat geschreven wat gezond eten en drinken is, maar over die poster beginnen ouders en kinderen nooit.

Beelden zijn essentieel bij het goed overbrengen van een boodschap. Naast jeugdarts ben ik professioneel beeldend kunstenaar, dus dat beelden belangrijk zijn besef ik goed. Maar liefst een derde van onze hersencapaciteit wordt in beslag genomen door het verwerken van visuele informatie. Beelden zijn de taal van ons geheugen. Wanneer er een afbeelding naast een tekst staat, onthoud je die informatie makkelijker. Het is zelfs zo dat de afbeelding niets met het onderwerp van de tekst te maken hoeft te hebben om toch een positief effect te hebben. Dit werd aangetoond in een onderzoek waarbij onderzocht werd welke krantenartikelen het best onthouden werden. Verrassend genoeg waren dit artikelen die naast een advertentie stonden. En dat terwijl de advertenties niets met het artikel te maken hadden.

In een ander onderzoek werd onderzocht hoe nauwkeurig beelden worden opgeslagen in onze hersenen. In het onderzoek kregen proefpersonen drieduizend afbeeldingen te zien. Vervolgens kregen zij tweehonderd dubbele te zien, bestaande uit een afbeelding die zij eerder hadden gezien en een totaal nieuwe. Aan de proefpersonen de taak om degene aan te wijzen die zij eerder hadden gezien. Niemand had hier moeite mee, ze waren 96% nauwkeurig. Zelfs toen het aantal afbeeldingen werd vergroot, werden deze heel goed onthouden. Beelden zijn essentieel voor mensen die niet zo goed kunnen lezen en schrijven, maar ook erg belangrijk bij mensen die wel goed kunnen lezen en schrijven.

Slechts 10% van wat we lezen onthouden we uiteindelijk. Eigenlijk is alleen tekst dus maar een matige manier om informatie over te brengen. Van wat we zien onthouden we op termijn ook maar 30%. Echter 70% van wat we bediscussiëren met anderen onthouden we. Als ik informatie aan ouders wil overbrengen kan ik dus het beste informatie met afbeeldingen meegeven. Maar dit is ondersteunend aan het consult waarin ik met ouders en kinderen in gesprek ga.

Rosanne van der Lugt, jeugdarts