Ga naar de inhoud

Slecht slapen

Veel jonge kinderen hebben wel eens een periode dat ze niet goed slapen. Meestal gaat dat vanzelf weer over.

Maar als uw kind vaak slecht slaapt, kunnen u en uw kind daar veel last van hebben. Het heeft invloed op het hele gezin en zorgt vaak voor stress. Als ouder kunt u een aantal dingen doen om uw kind beter te laten slapen.

Uw kind kruipt bij u in bed

Vraag wat er aan de hand is. Is uw kind angstig, troost het dan even. Breng het zo snel mogelijk terug naar het eigen bed. Als uw kind er weer uit komt, breng het dan ook weer meteen terug. Als uw kind in uw bed kruipt zonder u wakker te maken, breng het dan meteen terug zodra u wakker wordt. Het is voor de rust en het zelfvertrouwen van kinderen beter dat ze in hun eigen bed slapen. Het is ook beter voor uw eigen rust en privacy.

U kind komt steeds uit bed

Blijf rustig en breng uw kind terug naar bed. Als uw kind weer uit bed komt, zeg dan duidelijk dat u wilt dat het in bed blijft. Doe de deur dicht totdat uw kind slaapt. Negeer alle protesten. Dit kan heel lastig zijn, maar het is belangrijk om vol te houden. Prijs uw kind voor de keren dat het wel in bed blijft. Sommige kinderen slaapwandelen tijdens de eerste uren van de (diepe) slaap.

Uw kind huilt 's nachts

Kijk of er iets aan de hand is. Als uw kind geen pijn heeft en niet ziek is, kunt u het beter zo weinig mogelijk aandacht geven. Als uw kind bang is, troost het dan in bed. Haal het niet uit bed. Ga daarna weer rustig weg.

Melatonine voor kinderen

Als slapen een probleem blijft, heeft u misschien al eens nagedacht over het gebruik van melatonine. Melatonine is een lichaamseigen stof die ervoor zorgt dat u in slaap kunt komen. Sommige kinderen hebben een tekort aan deze stof en komen hierdoor moeilijk in slaap. Extra melatonine in de vorm van medicatie kan dan helpen.

Geen melatonine zonder doktersadvies

Kinderartsen raden af om melatonine zonder doktersadvies te gebruiken. Het is belangrijk om er eerst achter te komen of het om een melatoninetekort gaat. Er kunnen ook andere redenen zijn waardoor het inslapen niet goed lukt. In dat geval kan melatonine juist voor meer klachten zorgen en kunnen de problemen blijvend worden. Bespreek het gebruik dus altijd met een arts, ook al is het vrij verkrijgbaar.

Tips

  • Stel een vast slaapritueel in. Uw kind weet dan waar het aan toe is. Zorg voor een vast ritueel van ongeveer 20 tot 30 minuten. Onderneem rustige activiteiten, zoals voorlezen en praten over de afgelopen dag. Doe dit zoveel mogelijk in de slaapkamer van uw kind.
  • Gebruik een vast slaapschema. Zorg dat uw kind elke dag rond dezelfde tijd opstaat en naar bed gaat.
  • Zorg voor een rustige en donkere slaapkamer. De optimale kamertemperatuur ligt tussen 16 en 18 graden. Gebruik eventueel een nachtlampje.
  • Onderneem geen drukke activiteiten vlak voor het slapengaan.
  • Ga overdag regelmatig naar buiten met uw kind en laat het lekker bewegen in de buitenlucht.
  • Laat uw kind niet naar een beeldscherm kijken voor het slapengaan. Dus geen tv en computer in de slaapkamer.
  • Geef twee uur voor het slapengaan geen zware maaltijden aan uw kind.
  • Laat uw kind in het eigen bed slapen. Dat kan moeilijk zijn, maar zo voorkomt u dat u uw kind nog jarenlang elke avond in het eigen bed moet zien te krijgen.
  • Is uw kind bang in bed of heeft het soms een nachtmerrie? Dat is heel normaal. Het gaat vanzelf over. Kalmeer uw kind zo veel mogelijk in het eigen bed.
  • Houd de gekozen aanpak vol. Schakel zo nodig hulp in van een familielid om het vol te kunnen houden.

Als u alle tips die hierboven staan beschreven al hebt geprobeerd en uw peuter toch niet wil slapen, kan dit een probleem voor u worden. In dat geval kunt u contact opnemen met {het jgz} bij u in de buurt, of met uw eigen huisarts.