Ga naar de inhoud

Slapen en angst

Ieder kind is wel eens bang in bed of heeft een enge droom. Dat wordt meestal minder als uw kind ouder wordt.

Bang in de slaapkamer

Peuters en kleuters kunnen nog niet goed onderscheid maken tussen werkelijkheid en fantasie. Uw kind kan bijvoorbeeld denken dat er iets engs in de kamer is. Kijk dan samen eens goed rond en praat met uw kind over de angst.

Bewegen er schaduwen van buiten over de muren? Ziet een pop er in het halfdonker misschien eng uit? Misschien zorgt de wind voor enge geluiden. Bekijk of u iets tegen die geluiden kunt doen. Een tochtstrip plaatsen bijvoorbeeld.

Nachtlampje

Misschien vindt uw kind een nachtlampje fijn? Als uw kind wat ouder is, wil het dit waarschijnlijk niet meer.

Dromen en nachtmerries

Uw peuter maakt veel mee op een dag. En daar kan uw kind over gaan dromen. Misschien wordt uw kind soms huilend of paniekerig wakker van een akelige droom of nachtmerrie. Probeer uw kind in zijn eigen bed te troosten, zonder het licht aan te doen. Zorg elke avond voor een vast en rustig slaapritueel. Zorg ervoor dat uw kind vlak voor het slapengaan geen drukke activiteiten meer heeft. Geef uw kind twee uur voordat het gaat slapen geen zware maaltijd te eten. Maar laat uw kind ook niet met een hongergevoel naar bed gaan. Laat uw kind voor het slapengaan niet naar een beeldscherm kijken. Zet dus geen tv en computer in de slaapkamer.

Wat zijn nachtangsten?

Nachtangst is iets anders dan een nachtmerrie. Het komt vooral voor bij kinderen tussen 3 en 12 jaar, maar soms ook bij jongere of oudere kinderen. Bij nachtangst is uw kind niet wakker maar zit wel rechtop met opengesperde ogen en gilt van angst. Het komt meestal rond hetzelfde tijdstip terug: een half uur tot drie uur na het inslapen.

Hoe reageert u op nachtangsten?

Maak uw kind dan niet wakker. Tegen hem praten heeft ook geen zin. U kunt het best uw kind vasthouden totdat het weer rustig is. Dan gaat uw kind weer verder slapen. De volgende ochtend herinnert uw kind zich er niets meer van.

Hoe voorkomt u nachtangsten?

Waarschijnlijk heeft de rijping van de hersenen te maken met het ontstaan van nachtangst. Spanning en slaaptekort kunnen bijdragen aan het ontstaan ervan. Zorg daarom voor vaste bedtijden en voldoende nachtrust. Een peuter slaapt per nacht ongeveer 10 tot 12 uur. Rust en regelmaat overdag kunnen ook helpen. Heeft uw kind vaak last van nachtangsten? Dan kunt u uw kind een kwartier voordat het gebeurt even uit bed halen, bijvoorbeeld om te plassen. Vaak voorkomt dit de nachtangst.

Als uw kind ouder wordt gaat nachtangst vanzelf over, u hoeft zich dus geen zorgen te maken.