Ga naar de inhoud

Slaaptips

Kinderen hebben voldoende slaap nodig om goed te kunnen groeien en overdag voldoende energie te hebben. Om slaapproblemen te voorkomen, is het handig om uw kind vanaf het begin te laten wennen aan vaste slaaprituelen.

Uw kind wil niet naar bed

Als uw peuter niet wil slapen, ga dan na wat er aan de hand kan zijn.

  • Misschien is uw kind bang om te gaan slapen? Laat dan de slaapkamerdeur op een kier of laat een lampje aan. Veel kinderen vinden het dan minder eng om alleen te zijn.
  • Is uw kind nog erg actief? Onderneem geen drukke activiteiten rond bedtijd. Laat uw kind niet naar een beeldscherm kijken voor het slapengaan.

Word niet boos als uw kind niet naar bed wil, maar herhaal de regels nog een keer. Een vast ritme en slaapritueel geeft duidelijkheid.

Voorlezen of praten

Bijna alle kinderen vinden het leuk om als onderdeel van het slaapritueel nog even te worden voorgelezen. Kleine kinderen kunt u eindeloos hetzelfde boekje voorlezen. U kunt er ook voor kiezen om met uw oudere peuter de dag nog even door te nemen. Dit is een goed moment voor kinderen om te vertellen over iets leuks of iets akeligs wat ze hebben beleefd.. Spreek wel een duidelijke slaaptijd af en wees consequent. Als het tijd is, dan moet uw kind ook echt gaan slapen.

Uw kind slaapt niet in

Probeer erachter te komen waardoor uw kind niet kan inslapen. Zoek (samen) naar een goede oplossing.

Kan uw kind echt niet inslapen? Kijk dan welke aanpak het beste bij u en uw kind past. .

Uw kind slaapt niet door

Elk kind wordt ’s nachts wel eens wakker. Bijvoorbeeld als het moet plassen, dorst heeft of akelig gedroomd heeft. Leg uw kind daarna weer terug in bed. Meestal slaapt uw kind gewoon weer verder.

Geef uw kind de volgende morgen een compliment omdat het weer naar bed is gegaan. Wen uw kind niet aan om bij u in bed verder te slapen.

Algemene slaaptips voor peuters

  • Stel een vaste bedtijd in met een vast slaapritueel, dat ongeveer 20 tot 30 minuten duurt.
  • Ga een halfuur voor bedtijd over op rustige spelletjes of activiteiten.
  • Breng uw kind naar bed in een gezellige, ontspannen sfeer.
  • Zorg voor een rustige en donkere slaapkamer. De ideale kamertemperatuur ligt tussen 16° en 18° C. Zorg voor een lekker bed.