Ga naar de inhoud

Dromen

Uw peuter maakt veel mee op een dag en kan daar 's nachts over gaan dromen.

Uw kind moet de ervaringen van overdag in zijn slaap verwerken. Soms wordt uw kind wakker van zo’n droom. Als het een enge droom was, kan hij ook bang zijn. Dat kan heel naar zijn om te zien.

Slaaptips

  • Probeer uw kind in het eigen bed te troosten, zonder het licht aan te doen. Het moet duidelijk zijn dat het nacht is en dan slaapt uw kind in het eigen bed.
  • Als uw peuter bang is in de eigen kamer, kijk dan eens goed rond waar het bang van kan zijn. Bewegen er schaduwen van buiten over de muren? Ziet een pop er in het halfdonker misschien eng uit?
  • De wind kan voor enge geluiden zorgen. Bekijk of u iets tegen die geluiden kunt doen, zoals het plaatsen van een tochtstrip.
  • Zorg voor een rustige, comfortabele en donkere slaapkamer. Laat zo nodig een nachtlampje aan op de kinderkamer.
  • Vermijd intensieve activiteiten in het uur voordat uw kind naar bed gaat.
  • Laat uw kind voor het slapengaan niet naar een beeldscherm kijken. Zet geen tv of computer in de slaapkamer.
  • Geef uw kind geen zware maaltijd vlak voordat het gaat slapen. Maar laat het ook niet met honger naar bed gaan.

Nachtmerries

Na een nachtmerrie is uw peuter meestal wakker en kan het zich herinneren waar die enge droom over ging. Blijf rustig en troost uw kind, maar niet al te uitgebreid. Laat het gewoon in het eigen bed verder slapen. Uw kind herinnert zich de volgende morgen niets meer van een akelige droom.

Soms hebben kinderen nachtangsten: ze zitten rechtop in bed en gillen het uit. Ze zijn dan niet wakker.