Ga naar de inhoud

Dag- en nachtritme

Hoe ouder kinderen worden, hoe minder slaap ze nodig hebben. Kinderen tussen twee en vier jaar slapen in de nacht gemiddeld 10 tot 12 uur. Veel kinderen hebben vaak nog behoefte aan slaap overdag. Gemiddeld slaapt bijna 90% van de tweejarigen nog overdag. Ongeveer de helft van de kinderen van drie jaar slaapt nog overdag.

Een vast ritueel bij het naar bed gaan en het leren van enkele regels voorkomt problemen.

Je peuter naar bed brengen

Gebruik een vast dagritme, met vaste momenten voor opstaan, wassen en aankleden, eten en naar bed gaan.

  • Breng je kind iedere avond op dezelfde tijd naar bed.
  • Sluit de avond rustig af. Doe bijvoorbeeld geen wilde of drukke spelletjes meer.
  • Kijk vlak voor het slapengaan niet meer naar de televisie en gebruik geen computer. Het licht van de schermen zorgt ervoor dat je kind minder snel slaap krijgt.
  • Zeg vijf of tien minuten van tevoren dat het bedtijd is.
  • Zeg het duidelijk als je je kind naar bed gaat brengen en doe het dan ook echt.
  • Zegt je kind dat het niet naar bed wil, ga er dan niet over discussiëren. Je kind leert zo dat naar bed gaan geen keuze is, maar er gewoon bij hoort. Je kunt er een grapje van maken en met een glimlach zeggen: 'Je hebt geen zin, maar we gaan wel.' Of beloof iets wat je peuter interessant vindt, bijvoorbeeld zelf tandenpoetsen.
  • Maak het ritueel leuk voor je peuter, zodat hij er zin in heeft.

Slaapritueel

Zorg voor een rustig avondritueel dat 20 tot 30 minuten duurt. Houd een vaste volgorde aan bij het naar bed gaan. Kinderen weten dan dat ze na het voorlezen en de knuffel gaan slapen. Na het slaapritueel zeg je welterusten.

Regels

Het geeft je peuter veel duidelijkheid als er rond het slapengaan ook een paar regels zijn. Zo kun je je kind bijvoorbeeld leren om in de slaapkamer rustig te zijn. En ook kun je leren dat je peuter tot de volgende ochtend in het eigen bed blijft. Regels geven je peuter duidelijkheid en houvast. Het helpt je peuter als je consequent bent en heldere en duidelijke grenzen aangeeft. Dat is overdag belangrijk, maar ook bij het slapen gaan. Zo help je je kind om gemakkelijker te gaan slapen.

Andere tips bij het slapengaan

  • Een goed geventileerde slaapkamer, is prettig voor je kind. De ideale temperatuur ligt tussen 16 en 18 graden.
  • Gebruik een nachtlampje als je kind bang is in het donker.
  • Zorg ervoor dat er geen elektronica, zoals televisie of computer, in de slaapkamer aanwezig is.

 

Goedgekeurde informatie!

Stichting Opvoeden.nl zorgt er met ouders en deskundigen uit de wetenschap en praktijk voor dat deze informatie betrouwbaar en actueel blijft.