Ga naar de inhoud

Dag- en nachtritme

Hoe ouder kinderen worden, hoe minder slaap ze nodig hebben. Kinderen tussen twee en vier jaar slapen in de nacht gemiddeld 10 tot 12 uur. Veel kinderen hebben vaak nog behoefte aan slaap overdag. Gemiddeld slaapt bijna 90% van de tweejarigen nog overdag. Ongeveer de helft van de kinderen van drie jaar slaapt nog overdag.

Een vast ritueel bij het naar bed gaan en het leren van enkele regels voorkomt problemen.

Uw peuter naar bed brengen

Gebruik een vast dagritme, met vaste momenten voor opstaan, wassen en aankleden, eten en naar bed gaan. 

  • Breng uw kind iedere avond op dezelfde tijd naar bed.
  • Sluit de avond rustig af. Doe bijvoorbeeld geen wilde of drukke spelletjes meer.
  • Kijk vlak voor het slapengaan niet meer naar de televisie en gebruik geen computer. Het licht van de schermen zorgt ervoor dat uw kind minder snel slaap krijgt.
  • Zeg kort van tevoren dat het bedtijd is.
  • Zeg het duidelijk als u uw kind naar bed gaat brengen en doe het dan ook echt. Uw kind moet weten dat u het meent en dat het geen zin heeft om te treuzelen.
  • Zegt u kind dat het niet naar bed wil, ga er dan niet over discussiëren. Uw kind moet leren dat naar bed gaan geen keuze is, maar er gewoon bij hoort.

Slaapritueel

Zorg voor een rustig avondritueel dat 20 tot 30 minuten duurt. Houd een vaste volgorde aan bij het naar bed gaan. Kinderen weten dan dat ze na het voorlezen en de knuffel moeten gaan slapen. Na het slaapritueel zegt u welterusten en vertrekt.

Regels

Voor peuters zijn regels nog niet vanzelfsprekend. Toch is het belangrijk dat ze ook rond het slapengaan enkele regels leren. Leer uw kind bijvoorbeeld om rustig te zijn in de slaapkamer, en tot de volgende ochtend in bed te blijven. Dit geeft duidelijkheid. Ook het stellen van grenzen is voor uw kind belangrijk. Als u overdag geen duidelijke grenzen aangeeft, dan gaat uw kind ’s avonds waarschijnlijk ook moeilijker slapen. Als ouder kunt u er veel last van hebben als uw kind vaak slecht slaapt.

Andere tips bij het slapengaan

  • Een goed geventileerde slaapkamer, is prettig voor uw kind. De ideale temperatuur ligt tussen 16 en 18 graden.
  • Gebruik een nachtlampje als uw kind bang is in het donker.
  • Zorg ervoor dat er geen elektronica, zoals televisie of computer, in de slaapkamer aanwezig is.