Ga naar de inhoud

Slapen

Goed slapen is heel belangrijk voor de gezondheid van uw kind. Kinderen hebben voldoende slaap nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen en overdag voldoende energie te hebben. Een peuter slaapt in de nacht ongeveer 10 tot 12 uur.

Peuters willen soms niet gaan slapen of komen ’s nachts uit bed. Duidelijkheid helpt ook bij het slapen en voorkomen van slaapproblemen. Vaste gewoonten spelen daarin een belangrijke rol.

Duidelijkheid en structuur

  • Bij een peuter is het handig om een vaste dagstructuur en een vast dagritme te gebruiken. Dat wil zeggen dat u vaste momenten instelt voor opstaan, wassen en aankleden, eten en naar bed gaan.
  • Een vast ritueel bij het naar bed brengen is duidelijk voor uw kind.
  • Bouw de dag rustig af en zeg duidelijk tegen uw kind dat het bedtijd is. Uw kind moet weten dat u het meent en dat het geen zin heeft om te treuzelen. Dit betekent niet dat u op een boze toon zegt dat het bedtijd is. Duidelijk en kordaat zijn is het beste.

Ligt uw kind lekker?

Een rustige en veilige omgeving bevordert een goede nachtrust.

  • Het mag niet te warm of te koud zijn in de slaapkamer. De ideale kamertemperatuur ligt tussen 16 en 18 graden.
  • Is uw kind bang in het donker? Laat dan het licht op de gang branden of gebruik een nachtlampje.
  • Een knuffel in bed kan houvast geven.
  • Als het erg licht is in de kamer, hang dan een verduisterend rolgordijn of een niet-doorschijnend overgordijn op.
  • Er zijn nog meer tips om uw kind beter te laten slapen. Daarvoor kunt u ook terecht bij {het jgz} bij u in de buurt.

Overgang naar alleen slapen

Als uw kind lange tijd bij u op de kamer heeft geslapen, wilt u op een gegeven moment dat het in de eigen kamer gaat slapen. Die overgang kan moeilijk zijn voor uw kind. Bereid dit dus zorgvuldig voor.

Leg goed uit wat de bedoeling is. Slaap in het begin eventueel een paar nachten samen in de nieuwe kamer. Als uw kind gewend is aan de nieuwe omgeving, kan het alleen slapen.