Ga naar de inhoud

Grote eters

Kinderen zijn steeds vaker te dik. Dat is jammer, want kinderen die al op jonge leeftijd overgewicht ontwikkelen, komen daar later in hun leven ook vaak moeilijk van af. Het is goed om uw kind al op jonge leeftijd gezonde eetgewoonten aan te leren.

Gezonde eetgewoonten

Gezond eten en genoeg bewegen is heel belangrijk! Dat is de basis voor een gezond gewicht. Leer uw kind zo vroeg mogelijk gezonde eetgewoonten aan. Als u zelf het goede voorbeeld geeft, door gevarieerd en niet de hele dag door te eten, zal uw kind deze goede gewoonten van u overnemen. Dan hebt u de grootste kans dat het op een gezond gewicht blijft.

Genoeg gegeten?

Het is normaal dat uw peuter een wisselende eetlust heeft. Daar hoeft u zich niet druk over te maken. Kinderen voelen zelf ook heel goed aan wanneer ze genoeg hebben. Genoeg is dan ook echt genoeg. Dwing uw kind niet om meer te eten want daardoor kunt u het natuurlijke gevoel van honger en verzadiging (‘genoeg gehad’) verstoren.

Hoe houdt u uw kind op een gezond gewicht?

  • Geef uw kind twee tot vier keer per dag iets tussendoor en doe dat op vaste tijden. Zo leert het dat het er op andere momenten niet om hoeft te vragen. Uw kind moet wel voldoende trek hebben voor de hoofdmaaltijden.
  • Neem de tijd om dit tussendoortje samen op te eten. Maak het gezellig. Leer uw peuter om niet te gaan spelen onder het eten en het hapje bewust op te eten.
  • Bewegen is heel belangrijk. Het is gezond en leuk. Ga bijvoorbeeld iedere dag een uurtje naar buiten, lopend naar de winkel of naar een speelplaatsje. Laat uw kind lekker rennen, springen, klimmen en fietsen op de driewieler.