Ga naar de inhoud

Eten

De maaltijden vormen een sociaal gebeuren. Het is gezellig! Tegelijkertijd is het ook een moment dat u als ouder met opvoeden bezig bent. Door het goede voorbeeld te geven, zorgt u ervoor dat uw kind gezonde eetgewoonten aanleert.

Voorbereiding voor de maaltijd

Zorg dat alles klaar is voordat uw kind aan tafel komt. Uw peuter hoeft dan niet lang te wachten en u kunt uw aandacht op uw kind richten. Bij jonge peuters gebruikt u borden en bekers die niet kapot kunnen.

Knoeien hoort erbij

Knoeien hoort erbij als u een peuter hebt. Zeker bij een peuter van 1 of 2 jaar is het nodig om ervoor te zorgen dat uw kind kan kliederen en knoeien zonder dat alles vies wordt. Leg bijvoorbeeld een zeiltje onder de kinderstoel.

Met lepel en vork eten

Peuters leren eerst eten met de handjes, later met een lepel en nog later met een vork. Als u te veel verwacht van uw kind, geeft dat problemen.

Hoe maakt u het gezellig aan tafel?

Een gezellige sfeer aan tafel is belangrijk, maar niet alle kinderen kunnen lang rustig aan tafel blijven zitten. Dat hangt samen met de leeftijd en het temperament van je kind. Verwacht dus niet te veel. Tips:

  • Probeer de tafel leuk en uitnodigend op te dekken. Een oudere peuter kunt u al een beetje laten ‘helpen’, bijvoorbeeld door dingen die niet kapot kunnen gaan op tafel te laten leggen.
  • Samen praten tijdens het eten is natuurlijk heel leerzaam en gezellig. U kunt verwoorden wat uw kind doet en bijvoorbeeld samen de happen tellen. Dat is ook nog eens goed voor de taal en het denken van uw kind.

Regels en tafelmanieren

Welke regels u rond de maaltijd stelt, is afhankelijk van de leeftijd van uw kind. Als uw kind 1 is, eet het nog met de handjes en kan het maar kort aan tafel blijven zitten. Een driejarige eet met een lepel en kan misschien al 20 minuten tot een halfuur aan tafel zitten.

Meestal is het voldoende om een paar duidelijke regels te stellen die bij de leeftijd passen. Verwacht niet te veel van uw kind en zorg dat de regels haalbaar zijn. Zo bevordert u de sfeer aan tafel. Heel belangrijk daarbij zijn ook de complimentjes voor de positieve punten die u ziet: "Wat fijn dat je probeert met de lepel te eten."

Wat kunt u beter vermijden?

  • Probeer opwinding en spanning aan tafel te vermijden.
  • Zet de tv uit, zodat iedereen zich beter kan concentreren op het eten en op elkaar.
  • Soms bent u zelf met andere dingen bezig als u aan tafel gaat. Het is beter om u dan even te concentreren op het eetmoment. Probeer dat rustig en ontspannen te houden.

Vaste tijden voor de maaltijden

Het is handig om vaste tijden aan te houden voor de maaltijden: ontbijt. Bovendien is het een goed idee om ’s avonds op tijd te eten, anders is uw kind misschien te moe. Verder kunt u op vaste momenten iets tussendoor geven (maximaal vier keer per dag). Uw kind raakt gewend aan deze vaste momenten en leert om buiten deze tijden niet om eten te vragen.

Lastige eters, kleine eters, grote eters

Sommige kleine kinderen zijn lastige eters. Ook als u grotere kinderen hebt, kunnen er eetproblemen ontstaan. Het komt steeds vaker voor dat kinderen overgewicht hebben, maar er zijn ook kinderen met ondergewicht.

Lees ook de tien praktische eettips!