Ga naar de inhoud
Zoeken

Gezond gewicht

Als je zwanger wilt worden, is een gezond gewicht belangrijk. Te zwaar zijn is niet gezond, maar te licht ook niet. Als je te zwaar of te licht bent, word je minder makkelijk zwanger. Je hebt ook meer kans op gezondheidsproblemen.

Is mijn gewicht goed?

Om er achter te komen of je een gezond gewicht hebt kun je jouw Body Mass Index (BMI) berekenen op Voedingscentrum.nl. Je BMI is een indicator voor een gezond gewicht. Je hebt een gezonde BMI als de verhouding tussen je lengte en gewicht klopt. Als je geen overgewicht hebt en zwanger wilt worden, is het niet verstandig om te lijnen. Schommelingen in je gewicht zijn niet goed voor je vruchtbaarheid. Je kunt beter gewoon gezond eten.

Overgewicht: afvallen voor je zwanger wordt

Als je te zwaar bent en wilt afvallen, neem dan ruim de tijd voordat je probeert zwanger te worden. Om af te vallen, moet je minder calorieën binnenkrijgen dan je lichaam verbruikt. Dan gaat het lichaam de vetreserves opmaken. Als je wilt afvallen zijn gezonde voeding en voldoende lichaamsbeweging belangrijk.

Probeer niet te snel af te vallen. Een gemiddeld gewichtsverlies van een halve kilo tot één kilo per week is een goede richtlijn. Veel meer dan één kilo per week afvallen is niet goed, omdat je dan mogelijk onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.

Wil je advies of begeleiding? Dan kan de verloskundige of huisarts je verwijzen naar een diëtiste. Ook kun je voor meer informatie over overgewicht kijken op Voedingscentrum.nl.

Ondergewicht: aankomen voor je zwanger wordt

Als je zwanger wilt worden, kan ondergewicht dat in de weg staan. Extreem ondergewicht vermindert namelijk je vruchtbaarheid. Het is niet makkelijk voor magere mensen om een paar kilo aan te komen. Wil je aankomen voordat je zwanger wordt? Neem dan de tijd, want op gewicht komen kost tijd. Eén kilo erbij in drie tot vier weken is een goed resultaat.

Bij het aankomen is de juiste voeding belangrijk. Voeding met veel vet, zoals de zogenaamde 'slagroomkuur', is ongezond. Je komt het makkelijkst aan als je regelmatig eet: drie hoofdmaaltijden, een paar tussendoortjes en bijvoorbeeld nog een extraatje voor het slapengaan. Kies voor tussendoortjes die niet alleen calorieën, maar ook vitamines en mineralen leveren.

Wil je advies of begeleiding? Dan kan de verloskundige of huisarts je verwijzen naar een diëtiste. Ook kun je voor meer informatie over overgewicht kijken op Voedingscentrum.nl.

Vasten

Wil je vasten? Bijvoorbeeld vanwege de Ramadan? Bespreek dit met je verloskundige of gynaecoloog.

Eetstoornis

Tijdens de zwangerschap zal je lichaam zeker veranderen. Je buik wordt dikker en je hele lichaam wordt wat ronder. Dat hoort er nu eenmaal bij. Heb je last (gehad) van een eetstoornis (anorexia of boulimia)? Dan kan het voor jou moeilijk te accepteren zijn dat je lichaam verandert. In dat geval is het goed om daar op tijd met je verloskundige of huisarts over te praten. Op de website Naeweb.nl van de Nederlandse Academie voor Eetstoornissen vind je meer informatie over eetstoornissen.

COVID-19

Het kan zijn dat deze tekst (nog) niet helemaal klopt volgens de laatste RIVM-Richtlijnen. Houd bij het opvolgen van onze tips en adviezen altijd rekening met deze richtlijnen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.