Ga naar de inhoud Ga naar het zoeken Ga naar het footermenu 
Zoeken

Vitamines

Als je zwanger bent of wilt worden is het belangrijk gezond en gevarieerd te eten volgens de Schijf van Vijf. Aanvullend daarop zijn een aantal supplementen nodig.

Foliumzuur en vitamine D

Het is belangrijk om vanaf het moment dat je zwanger wilt worden tot 10 weken zwangerschap dagelijks 400 microgram foliumzuur te slikken. Ook is het advies om tijdens je hele zwangerschap elke dag 10 microgram vitamine D te slikken.

Eet voldoende producten met jodium, calcium en visvetzuren

Tijdens je zwangerschap is het extra belangrijk om voldoende jodium, calcium en visvetzuren binnen te krijgen. Deze stoffen zitten vooral in brood, zuivel en vis. Als je minder brood, zuivel of vis eet dan aanbevolen kan het nodig zijn extra supplementen te slikken.

Als je te weinig jodium of calcium binnenkrijgt, of minder dan twee keer per week vis eet, probeer dan eerst om meer brood, zuivel en/of vis te eten. Als dat je over een langere tijd niet lukt is het advies jodium, calcium en visvetzuren, in het bijzonder visvetzuur DHA, aan te vullen met een supplement.

IJzer

Ook voldoende ijzer is belangrijk tijdens je zwangerschap. De verloskundige laat de ijzerwaarde in je bloed bepalen en raad een ijzersupplement aan als je het nodig hebt.

Multivitaminen

Wil je graag een multivitamine slikken? Gebruik dan vitaminepillen speciaal voor zwangere vrouwen. Daar zit al genoeg foliumzuur en vitamine D in, en minder vitamine A dan normaal. Veel van de multivitamines voor zwangere vrouwen bevatten op dit moment nog niet genoeg jodium, calcium of DHA. Kijk dus altijd goed op het etiket of er genoeg in zit van de voedingsstof die jij nodig hebt. Zit er niet voldoende in? Dan kun je een los supplement bijslikken. Op deze pagina van het Voedingscentrum.nl kun je hier uitgebreide informatie over vinden.

Neem niet te veel vitamine A

Teveel vitamine A kan schadelijk zijn voor het ongeboren kind. Er zit bijvoorbeeld veel vitamine A in lever. Eet daarom geen lever en niet te veel leverworst, leverkaas en paté. Wees ook voorzichtig met het slikken van medicijnen met vitamine A, zoals Roaccutane (anti-acné middel).

Hoe krijg je genoeg voedingsstoffen binnen?

Op de site van het Voedingscentrum vind je een uitgebreid overzicht van wat je nu nodig hebt en lees je meer over gezond eten tijdens de zwangerschap.