Ga naar de inhoud
Zoeken

Gezond eten en bewegen

 

Als u gezond eet, voldoende eet en goed beweegt helpt dat om lekker in uw vel te zitten. Gezond eten en veel bewegen zorgt voor minder ziekteverzuim, meer concentratie en minder overgewicht.

Een gezonde leefstijl verkleint het risico op ziekten zoals hart- en vaatziekten, diabetes, gewrichts- en rugklachten, galstenen en een aantal vormen van kanker. Maar wat is gezond eten en voldoende bewegen? En heeft u al een gezond gewicht?

Wat is een gezond gewicht?

Bent u te zwaar of juist te licht? Een gezond gewicht kunt u meten met de Body Mass Index (BMI) én uw middelomtrek. 

Body Mass Index

De Body Mass Index geeft de verhouding weer tussen gewicht en lengte. De BMI geeft een schatting van het gezondheidsrisico van het lichaamsgewicht. De BMI kan worden berekend voor kinderen en volwassenen van 2 t/m 70 jaar. Sommige bevolkingsgroepen hebben een andere lichaamsbouw, bijvoorbeeld Aziaten en Hindoestanen. Voor hen zijn de BMI-scores anders.

Middelomtrek

Naast het gewicht is het voor de gezondheid belangrijk waar het lichaamsvet zit. Vet in en rond de buik is nadelig voor de gezondheid.

Zelf uw BMI berekenen

Bereken uw BMI en middelomtrek op de website van het voedingscentrum.   

Gezond eten

Om te weten hoeveel goede voedingsstoffen u dagelijks nodig heeft, maakt het uit of u man of vrouw bent, welke leeftijd en hoe actief u bent. Een weinig actieve leefstijl is: zittend werk en weinig beweging in uw vrije tijd. Veel Nederlanders hebben tegenwoordig een weinig actieve leefstijl.

Over het algemeen geldt:

Gezond bewegen

Bewegen is niet alleen sporten. Klusjes waarvan u het echt wel even warm krijgt tellen ook mee. Denk hierbij aan in de tuin werken, de trap nemen of fietsen naar het werk. Voor kinderen is dit bijvoorbeeld buiten spelen, sporten of op de fiets naar school gaan. Beweegt u voldoende?

Om te zien hoeveel calorieën u verbrandt met een activiteit kunt u de tabel van het Voedingscentrum gebruiken. Vermenigvuldig uw eigen gewicht met het getal in de tabel. Zo ziet u het aantal calorieën dat u verbrandt per uur.