Ga naar de inhoud

Gezond eten en bewegen

Om lekker in uw vel te zitten, letterlijk en figuurlijk, helpt het om gezond te eten en voldoende te bewegen. Gezond eten en veel bewegen zorgt voor minder ziekteverzuim, meer concentratie en minder overgewicht.

Op de lange termijn verkleint een gezonde leefstijl het risico op ernstige ziekten zoals hart- en vaatziekten, diabetes, gewrichts- en rugklachten, galstenen en een aantal vormen van kanker. Maar wat is gezond eten en voldoende bewegen en heeft u al een gezond gewicht?

Wat is een gezond gewicht?

Bent u te zwaar of juist te licht? Een gezond gewicht kunt u meten met de Body Mass Index (BMI) én uw middelomtrek. 

Body Mass Index

De Body Mass Index geeft de verhouding weer tussen gewicht en lengte. De BMI geeft een schatting van het gezondheidsrisico van het lichaamsgewicht. De BMI kan worden berekend voor kinderen en volwassenen van 2 t/m 70 jaar. Sommige bevolkingsgroepen hebben een andere lichaamsbouw, bijvoorbeeld Aziaten en Hindoestanen. Voor hen zijn de BMI-scores anders.

Middelomtrek

Naast het gewicht is het voor de gezondheid belangrijk waar het lichaamsvet zit. Vet in en rond de buik is nadelig voor de gezondheid.

Bereken uw BMI en middelomtrek op de website van het voedingscentrum.   

Gezond eten

Om te weten hoeveel u dagelijks aan goede voedingsstoffen nodig heeft, maakt het uit of u man of vrouw bent, welke leeftijd u heeft en of u een actieve of weinig actieve leefstijl heeft.  Onder een weinig actieve leefstijl wordt verstaan: zittend werk en weinig beweging in de vrije tijd. Veel Nederlanders hebben tegenwoordig een weinig actieve leefstijl.

Over het algemeen geldt:

Gezond bewegen

Bewegen is niet alleen sporten. Intensieve klusjes waarvan u het echt wel even warm krijgt tellen ook mee. Denk hierbij aan in de tuin werken, de trap nemen of fietsen naar het werk. Voor kinderen is dit bijvoorbeeld buiten spelen, sporten of op de fiets naar school gaan. Beweegt u voldoende?

Bekijk de tabel om te zien hoeveel calorieën u verbrandt met een activiteit. Vermenigvuldig uw eigen gewicht met het getal in de tabel. De uitkomst is het aantal calorieën dat u verbrandt per uur.